Chválovksá kaplička se nachází u hlavní silnice poblíž hasičské zbrojnice a je zasvěcena sv. Anně.
Svátek svaté Anny, patronky manželství, šťastného porodu, ochránkyně matek se již od roku 1584 slaví 26. července.
Tento svátek je uctíván jak římskokatolickou tak i pravoslavnou církví. K Anně se také modlí lidé v Orlických horách, za
patrkonku jí mají též horníci, mlynáři, truhláři, tkalci, krejčí, provazníci a čeledíni.
Svatá Anna a svatý Jáchym jsou podle apokryfního evangelia sv. Jakuba 1 rodiče Panny Marie.
Samotné jméno Anna je hebrejského původu, kde חַנָּה lze přepisovat jako Chana v překladu „milostiplná“ č
i „milá“. Na obrazech či jako sochu poznate svatou Annu podle zavoje nebo s knihou.
Často je vyobrazována s nezletiou Pannou Marií, ačkoliv prameny2 uvádějí, že Anna vychovávala Marii do 3 let v rodném domě a pak byla odeslána na výchovu do chrámu. Sv. Anna bývá zobrazena i s menší figurou Panny Marie s Ježíšem v náručí tj. svatá Anna samodruhá či samotřetí. Tato slova pocházejí ze staročeštiny, vyjadřují změnu stavu: žena už není v těhotenství sama, ale že pod srdcem nosí dítě, tedy uživalo se slovo samodruhá, – vystupovala především jako babička Krista Pána, byla samotřetí“. Zmiňujeme-li svatou Annu, matku Panny Marie, nesmíme zapomenout na sv. Jáchyma, jejího manžela. Podle Jakubova 3 evangelia Jáchym a Anna nemohli mit dlouho děti. Oba si zoufali. Kněz dokonce odmítl přijmout oběť od Jáchyma, neboť nezplodil v Izraeli potomka. Zacímco Jáchym se odbral do pustiny, Anna se soužila a modilila k Bohu. Její modlitby byly vyslišeny. Jak Anně, tak Jáchymovi se zjevil anděl páně a zvěstoval jim narození dítěte.
Dominik Duka uvádí, že “jako na Panně Marii i na sv. Anně se naši předci učili ctít život, rodinu a učili se novému vztahu k dítěti”. Podle legend byla Anna třikrát vdaná a každému manželovi porodila dceru jménem Marie. Marie Panna byla nejstarší z nich. Otcem druhé z nich byl Kleofáš. Nejmladší Marie, dcera Salomeho porodila mimo jiné apoštola Jana. Domink Duka4 upozorňuje na důležitost rodiny v životě člověka nebo dítěte a na důležitost kterou hraje matka, ale také babička. „Z našich dějin víme, že bychom neměli sv. Václava, kdyby nebylo jeho babičky, sv. Ludmily. Toto je opravdu výzva i pro současnou rodinu.“
První novodobá pouť u nás v kapličce zachycená na fotkách je z roku 2011. Z inciativy místních žen se tradice poutí obnovila v
komunitním formátu. Poutní mše probíhá obvykle v sobotní podvečer v polovině července. Ač může být počasí nestále a pranostika hlásá
"Svatá Anna chladna zrána" večery byly zpravidla parné.
Po zkončení mše následuje pohoštění v místní hasičské zbrojnici. Každý kdo sedí si vezme svoji židli z kapličky a přenese ji do hasičárny,
muži přenesou lavice, aby si všichni měli kam sednout. Podávají se vynikající pouťové koláče, které pečou ženy týden před poutí.
Poutníci mohou ochutnat i jiné sladké a slané dobrůtky, ovoce či zeleninu, nabídnout si kávu, nebo chadivý nápoj.
Poutě již nejsou zdrojem informací a novinek, které přinášeli poutníci přicházející zdaleka. Setkání nad koláči tak nabízí přátelské
popovídání mezi starými sousedy, setkání se starostkou, která se poutí pravidelně účastní nebo poznání sousedů nových. V roce 2020 byla z
důvodu obav z nemoci covid poutní mše zrušena. Věříme, že pravidelné milé setkání si vynahradíme v příštích letech.
Prameny:
1 - Apokryfní evangelia jsou obecně ta, která se nedostala do novozákonních textů, buď nebyla dostatečně rozšířená, nebo vznikla až později po vytvoření a uzavření kánonu.
2 - http://www.inext.cz/astrologician/jakub.htm#Kapitola%20XVI.
3 - www.diecezehk.cz/repository/files/_ke-stazeni/Archiv/dominik-duka/svata-anna-2003.doc.
4 - http://www.inext.cz/astrologician/jakub.htm#Kapitola%20XVI.